Foam

8 · 4.272 Recensies

Keizersgracht 609, Amsterdam
Nu open
Foam

Foam

Over dit museum

Foam is een museum voor fotografie waar je inspirerende exposities ziet van bekende en opkomende fotografen. Ontdek alles van kunstzinnige portretten tot sprekende documentairebeelden. Laat je verrassen door de kracht van fotografie.

Aan de Keizersgracht 609 in Amsterdam ligt Foam.

Ruim 4.272 bezoekers lieten via Google Maps reviews achter met een gemiddelde beoordeling van 4/5.

Openingstijden Foam

Foam is vandaag (vrijdag 5 december)geopend van 10:00 tot 21:00 uur.

Een bezoek aan Foam kan 7 dagen per week. Bekijk hieronder de specifieke openingstijden per dag.

  • Maandag: 10:00 - 18:00
  • Dinsdag: 10:00 - 18:00
  • Woensdag: 10:00 - 18:00
  • Donderdag: 10:00 - 21:00
  • Vrijdag: 10:00 - 21:00
  • Zaterdag: 10:00 - 18:00
  • Zondag: 10:00 - 18:00

Museumkaart toegang bij Foam

Je kunt Foam gratis bezoeken met de Nederlandse Museumkaart (Museumjaarkaart). Naast Foam zijn er nog 114 andere musea in Noord-Holland die je gratis kunt bezoeken met je Museumkaart.

Met de gratis MuseoTrack app ontdek je alle 527 musea die de Museumkaart accepteren. De MuseoTrack app is dé ultieme Museumjaarkaart app voor museumliefhebbers.

Dit zeggen anderen

Recensies voor Foam

Benieuwd wat anderen zeggen over hun bezoek aan Foam? Lees hier de laatste reviews van bezoekers.

Luiz N. Google logo

Grote tentoonstellingen

Automatisch vertaald

Luiz N.

3 weken geleden (Doordeweeks)

Ana V. Google logo

Goed georganiseerd en altijd voorzien van geweldige fototentoonstellingen. Er is ook een leuke winkel met items van de tentoonstellingen.

Automatisch vertaald

Ana V.

3 weken geleden (Doordeweeks)

Ruben B. Google logo

Terwijl ik door de ruimtes van FOAM liep, voelde ik me zwevend tussen geschiedenis, ideeën en emoties – passend bij Blommers & Schumms Mid-Air, een titel die de hele ervaring lijkt te beschrijven. De tentoonstelling speelt met de grenzen van de perceptie: foto's zo zorgvuldig gecomponeerd – twee potloden, twee plastic bekers met een liniaal ertussen, de vloeiende haarval die architectuur wordt – dat ze lijken te zweven tussen orde en absurditeit. Onder hun oppervlakkige perfectie voelde ik vragen over evenwicht, identiteit en het verlangen naar controle in een onzekere wereld. Dat gevoel van zwevende spanning werd sterker toen ik Augusta Curiels Yere Mi Sten betrad. Haar beelden van Suriname uit het begin van de 20e eeuw raakten me op een manier die zowel intiem als ongemakkelijk aanvoelde. Met mijn eigen Surinaamse roots kon ik niet anders dan ze vanuit mijn persoonlijke herinnering lezen. Wat me meteen opviel, was hoe licht de huid van de meeste mensen op haar foto's was – een visuele herinnering aan colorisme, de geërfde hiërarchie die een lichtere huid en de nabijheid van witheid in postkoloniale samenlevingen bevoordeelt. Het is niet alleen geschiedenis; het is iets dat nog steeds aanwezig is in Suriname en vormgeeft aan hoe mensen worden gezien en gewaardeerd. Curiels portretten, al dan niet opzettelijk, onthullen die sociale gelaagdheid. Toch blijft haar blik empathisch en waardig – ze maakte het onzichtbare zichtbaar, zelfs binnen de grenzen van haar tijd. En toen kwam Co Rentmeesters Jumpman – een schok van energie en verzet. Het zien van zijn foto van een jonge Michael Jordan die over de pagina van LIFE magazine vloog, naast zijn gehavende Nikon-camera in glas, raakte me diep. Dit was niet zomaar een beeld; het was een statement over auteurschap en rechtvaardigheid. Ik vond het zeer inspirerend dat Rentmeester, een Nederlander, de moed had om Nike voor de rechter te dagen – niet voor roem, maar voor eerlijkheid. Hij vocht ervoor om te benadrukken dat creatief werk waarde heeft, dat beelden niet slechts handelswaar zijn, maar daden van intellect en visie. Hiernaast hing een aangrijpende foto waarop hij te zien was nadat hij was neergeschoten tijdens het documenteren van de Vietnamoorlog – een herinnering dat zijn toewijding aan de waarheid letterlijk zijn leven op het spel zette. Samen onthullen die twee momenten – de triomf van Jumpman en de kwetsbaarheid van een gewonde verslaggever – een man die de wereld met zowel precisie als moed zag. Zijn gehavende camera, omwikkeld met tape en nog steeds in staat om te zien, voelde als een perfect symbool van veerkracht: kunst als uithoudingsvermogen. Tegen de tijd dat ik terugkeerde naar Khashayar Javanmardi's De Kaspische Zee, voelde de tentoonstelling als een continuüm van adem. Zijn video, doordrenkt van Perzische mythen en digitale herinneringen, sprak over wedergeboorte en transformatie – over hoe culturen, net als beelden, nooit sterven maar zich voortdurend ontwikkelen. Toen ik FOAM verliet, voelde ik dankbaarheid voor wat deze kunstenaars gemeen hadden: de moed om te kijken. Curiel, Rentmeester, Blommers & Schumm, Javanmardi – elk worstelt op hun eigen manier met zichtbaarheid, waarheid en het gewicht van representatie. Samen vormen ze een gesprek over eeuwen en continenten heen over wie gezien mag worden en op wiens voorwaarden. Fotografie, zo realiseerde ik me, legt niet alleen vast; ze confronteert. Ze vraagt ​​ons om opnieuw te kijken – niet gewichtloos, maar met aandacht. En misschien is dat wel wat Mid-Air werkelijk betekent: leren de wereld te zien in zwevende toestand, tussen schoonheid en rechtvaardigheid, tussen licht en schaduw.

Automatisch vertaald

Ruben B.

3 weken geleden (Weekend)

kinkymenw Tripadvisor logo

Foam leek mij geen museum voor mij, maar een dagje amsterdam en museumkaart op zak toch een kijkje gaan nemen. Ik was blij verrast. Vriendelijk ontvangst en vooral de tentoonstelling van Co Rentmeester was de moeite waard. Na 40min had ik alles gezien en ik bleek de route verkeerd te hebben gelopen. Ik kwam aan het einde bij de garderobe uit, deze had ik dus gemist.

kinkymenw

1 maand geleden (Doordeweeks)

Sara P. Google logo

Geweldige curatie

Automatisch vertaald

Sara P.

3 maanden geleden (Weekend)

Gustavo B. Google logo

De tentoonstelling over de zussen Curiel was een beetje vreemd, het is zeker een keuze om deze stemmen te laten horen, ondanks het feit dat ze nooit expliciet commentaar gaven op hun mening over de dingen die ze fotografeerden en dat is op zijn zachtst gezegd slecht, maar het hele museum was geweldig, de tentoonstelling over het Kaspische meer was prachtig

Automatisch vertaald

Gustavo B.

3 maanden geleden (Doordeweeks)

Sahba M. Google logo

We waren er een paar weken geleden en ze hadden geweldige installaties. Eentje van een Iraanse kunstenaar maakte indruk op me, omdat ik ook Iraans ben en me nauw met haar verbonden voelde. Er was een sectie gewijd aan de geheime fotografen tijdens de Tweede Wereldoorlog en die vond ik ook geweldig. Bekijk de foto's maar eens, je zult onder de indruk zijn. En hun tentoonstellingen wisselen regelmatig!

Automatisch vertaald

Sahba M.

3 maanden geleden (Doordeweeks)

Rafael M B. Google logo

Het museum is prima, interessant en heeft opvallende afbeeldingen, maar het zou zeker een stuk handiger zijn als er een audiogids was die je het verhaal achter elke afbeelding vertelt. Ik denk dat het bezoek leuker zou kunnen zijn.

Automatisch vertaald

Rafael M B.

3 maanden geleden (Weekend)

Hana H. Google logo

Erg teleurstellend. Sommige delen waren gesloten, veel mensen (we bezochten het museum op een zaterdag). Tenzij je een fotografiefanaat bent, is het het geld niet waard.

Automatisch vertaald

Hana H.

3 maanden geleden (Doordeweeks)

Serdar Y. Google logo

De beelden zijn meestal documentair en niet artistiek

Automatisch vertaald

Serdar Y.

3 maanden geleden (Doordeweeks)

Amsterdam

Musea in de buurt

Zin in een museumdag en wil je de buurt van Foam meer museums bezoeken met je Museumpas? Dit zijn 4 andere musea in de buurt van Foam.

Museum Van Loon Museumkaart 8

Museum Van Loon

Amsterdam

Kunst · Geschiedenis

Stadsarchief Amsterdam Museumkaart 10

Stadsarchief Amsterdam

Amsterdam

Kunst · Geschiedenis

KattenKabinet 8

KattenKabinet

Amsterdam

Kunst